Het leven is momenteel erg dynamisch. Bedrijven komen en bedrijven gaan, hierdoor zijn er dagelijks vele bedrijfsverhuizingen. Alles verloopt in de hoogste versnelling en de consument wordt ook steeds kritischer. Alles moet perfect zijn; ‘goed’ is niet meer genoeg. Het leven van een ondernemer is daardoor niet makkelijker geworden. De druk om te presteren is groot. Mede daarom is het gigantisch belangrijk dat elke ondernemer één vaste plek heeft. Een plek waar de beslissingen worden gemaakt. Een plek waar de core business gevoerd is. Een plek waar men zich fijn voelt. We doelen hierbij uiteraard op het bedrijfspand.

Het bedrijfspand is de plek waar een hele onderneming om draait. Veel ondernemers richten zich tegenwoordig puur op het online gedeelte. Toch is een fysiek bedrijfspand onmisbaar voor bijvoorbeeld het aanhouden van voorraad of het opslaan van de administratie.

Een geschikt bedrijfspand is daardoor van levensbelang geworden voor een ondernemer. Het vinden van een geschikt bedrijfspand is echter nog niet gemakkelijk. Indien een onderneming groeit en groeit, ontstaat de vraag naar een groter bedrijfspand. In dat geval komt er veel kijken bij de verhuizing van het gehele bedrijf naar een ander bedrijfspand.

Op deze pagina bespreken we wat hier allemaal bij komt kijken. Tevens zoomen we in op de volgende vragen:

  • Wat kost een zakelijke verhuizing?
  • Hoe lang duurt een zakelijke verhuizing?
  • Welke factoren hebben invloed op de prijs van een zakelijke verhuizing?

Voornamelijk de vraag met betrekking tot de kosten is van groot belang. Voor een zo laag mogelijke prijs wil een ondernemer de perfecte verhuizing ervaren.

Wat kost een zakelijke verhuizing?

Het is helaas lastig om een vaste prijs per zakelijke verhuizing aan te geven. De prijs is namelijk afhankelijk van zeer veel factoren. Deze factoren zijn deels beïnvloedbaar en deels niet. De factoren die beïnvloedbaar zijn, kunnen door je gebruikt worden om de kosten laag te houden.

We kunnen echter wel een stelregel aanhouden. Het verhuizen kost ongeveer €20 per m3. Dit tarief wordt gerekend door de zakelijke verhuisbedrijven die zich aangesloten hebben bij het keurmerk Professionele Project Verhuizers. Uiteraard zitten sommige van deze zakelijke verhuisbedrijven boven de prijs van €20 per m3. Toch is dit tarief wel een juiste stelregel. Dit ligt bij een normaal verhuisbedrijf heel anders, omdat er andere expertise nodig is. Ervaring bij een bedrijfsverhuizing is daarom essentieel.

Het verhuizen van jouw bedrijf naar een andere locatie kan een langdurig traject zijn. Het is echter van de meeste ondernemers een wens dat dit zo snel mogelijk gebeurt. Voor deze ondernemers bestaat ook de mogelijkheid tot het inhuren van extra verhuizers. Dit gebeurt onder het motto van ‘vele handen maken licht werk’. Het uurtarief van een professionele verhuizer ligt op ongeveer €35,00 per uur. Het is echter ook mogelijk om een zogeheten verhuiscoördinator aan het werk te zetten. Deze persoon zorgt ervoor dat de verhuizing vlekkeloos en efficiënt verloopt. Het uurtarief van een dergelijke verhuiscoördinator komt neer op ongeveer €65,00 per uur.

Tijdsduur van een zakelijke verhuizing

De tijdsduur van een bedrijfsverhuizing verhuizing is eveneens afhankelijk van vele factoren. Hieronder hebben we een viertal factoren op een rijtje gezet:

  • Om hoeveel m3 gaat het?
  • Betreft het alleen meubilair of ook andere zaken?
  • Hoeveel verhuizers werken er aan mee?
  • Hoeveel reisafstand zit er tussen de twee locaties? (oude en nieuwe bedrijfspand)

Bovenstaande factoren bepalen uiteindelijk de tijdsduur van een zakelijke verhuizing. Om de verhuizing te bespoedigen, is het mogelijk om extra verhuizers in te huren. Hierboven hebben we daar al het een en ander over geschreven, inclusief de bijbehorende kosten. Een verhuisbedrijf zal altijd klaar staan om hierin bij te springen.

Prijs van een zakelijke verhuizing beïnvloeden

Het laag houden van de kosten is een logisch doel van een ondernemer. Het is daardoor mogelijk om de kosten voor een zakelijke verhuizing zo laag mogelijk te houden. Hieronder hebben we enkele mogelijkheden op een rijtje gezet:

  • Help zelf mee; vele handen maken licht werk.
  • Schakel vrienden en familie in die ook mee kunnen helpen.
  • Stel, indien mogelijk, eigen bedrijfsapparatuur ter beschikking. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een (grote) bestelbus.